Inschrijven kan vanaf 9 december 19u00

Chemie

The Lab-based Chemistry Escape Game ChemEscape for High School Students – Implementation in Your School Lesson

Code: C1

Omschrijving:

To encourage more high school graduates to take up studies in this field, it is crucial to get young students excited about STEM. For this purpose, the Team Science & Education of the German Young Chemists Network designed the lab-based chemistry escape game ChemEscape. During the escape room game, students need to use their basic knowledge from school chemistry classes to solve different chemistry-related puzzles. All puzzles are implemented in a background story to generate excitement while solving the puzzles. In this workshop, we introduce the ChemEscape structure and the implemented puzzles. Furthermore, we report on the results from the surveys answered by high school students and their teachers (in Germany). Last, selected experiments are performed by the participants to highlight the advantages of ChemEscape and demonstrate how to implement ChemEscape in a school lesson.

Verantwoordelijke: Monja Schilling (European Young Chemists' Network)

Duur: 1 uur

Doelgroep: 2de en 3de graad doorstroom

Maximaal aantal deelnemers: 20

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

Appels met citroenen vergelijken – welke kwantumstip fluoresceert met welke kleur?

Code: C2

Omschrijving:

Tijdens een labozitting in de nieuwe labo's van de opleiding Chemie van Uhasselt, gaan we nanomaterialen, zogenaamde koolstofkwantumstippen, synthetiseren met behulp van twee eenvoudige grondstoffen: citroenzuur of appelzuur. De gevormde oplossingen worden onder UV-licht bestudeerd om te ontdekken of de kleur iets vertelt over de gebruikte grondstoffen en over de grootte van de nanodeeltjes.

Vervolgens gaan we fluorescentiespectroscopie gebruiken om de deeltjes in detail te bestuderen door het spectrum van het uitgezonden licht in beeld te brengen. Ook hier proberen we de link te leggen naar de grondstoffen en de structuur van de kwantumstippen.

Als we dus appelen met citroenen vergelijken, vertelt de kleur van het uitgezonden licht ons welke stip waaruit werd gemaakt?

Verantwoordelijke: Kristel Heerwegh (U Hasselt)

Duur: 2 uur

Doelgroep: 3de graad doorstroom

Maximaal aantal deelnemers: 20

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

www.chemieleerkracht.be inzetten in je klas

Code: C3

Omschrijving:

De website www.chemieleerkracht.be, uitgewerkt door docent en studenten lerarenopleiding educatieve bachelor secundair onderwijs UCLL Diepenbeek, bevat oneindig veel informatie om leerlingen op een actieve manier leerinhouden en vaardigheden chemie /natuurwetenschappen/STEM aan te leren. We tonen een tiental uiteenlopende voorbeelden zoals microschaalexperimenten (met druppels, minispuiten, nunclonschalen…), bordspellen, digitale escaperooms, leerpaden met bookwidgets, virtual labs… met werkbladen, handleidingen die je ook kan terugvinden op de website.

Tijdens de sessie krijg je de kans om de tools uit te proberen en krijg je tips om www.chemieleerkracht.be ook in je klas te gebruiken.

Verantwoordelijke: Filip Poncelet(UCLL)

Duur: 1 uur

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers: 20

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

Lesmaterialen over duurzaamheid voor de chemieles in de derde graad

Code: C4

Omschrijving:

Op zoek naar inspiratie om het onderwerp 'duurzame chemie' in je lessen te integreren? We stellen eerst de Junior College-module 'Plastics voor een duurzame samenleving' voor, die leerlingen met interesse in een universitaire opleiding kennis laat maken met duurzaamheidskwesties rond plastics. Naast een korte inleiding tot de chemie van plastics, verkennen we hoe de chemie kan bijdragen aan een betere recyclage en duurzamere productie van plastics, zonder daarbij de rol van de consument en het beleid uit het oog te verliezen. Vervolgens geven we enkele ideeën voor andere duurzaamheidsvraagstukken die opgehangen kunnen worden aan tal van onderwerpen die verspreid in het chemiecurriculum van de derde graad aan bod komen.

Verantwoordelijke: Bert De Groef (KU Leuven)

Duur: 1 uur

Doelgroep: 3de graad doorstroom & dubbele finaliteit

Maximaal aantal deelnemers: 40

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: