Vlaams Congres
van Leraars Wetenschappen





Workshops

Algemeen

Biologie

Chemie

Fysica

Aardrijkskunde

Workshops Aardrijkskunde

Klimaatrobuuste steden

  • Code: G1
  • Omschrijving:

    Het valt niet te ontkennen, de impact van de klimaatverandering in Vlaanderen is voelbaar. Het is een onderwerp waar leerlingen van wakker liggen. Hen de middelen geven om hands-on deze problematiek aan te pakken, vormt dus een grote meerwaarde in hun opleiding.
    Via dit lessenpakket leren ze zelf uitzoeken hoe een stad zich kan wapenen tegen een veranderend klimaat door zich te verdiepen in onderwerpen zoals ruimtelijke ordening en teledetectie.
    Daarnaast maken de leerlingen gebruik van ArcGIS Online, een gratis online tool die ‘state of the art’ spatiale analyses mogelijk maakt. Zo worden belangrijke concepten uit aardrijkskunde en andere wetenschapsvakken toegepast.
    In deze workshop krijg je een korte kadering van het lessenpakket en ga je zelf aan de slag om het materiaal uit te testen.
  • Verantwoordelijke: Sander Taragola
  • Duur: 1.00 u.
  • Doelgroep: 3de graad; ASO; TSO
  • Maximum aantal deelnemers: 20
  • Gaat door om: 11:45-12:45, 15:45-16:45

Monumenten anders bekeken: natuursteenwandeling in historisch Antwerpen (stadsgeologie)

  • Code: G2
  • Omschrijving:

    Deze workshop duurt 2 uur en gaat buiten door!

    Tijdens een geologische stadswandeling langs historische gebouwen in het centrum van Antwerpen maak je kennis met de voornaamste streekeigen historische bouwmaterialen (natuursteen). Er wordt bij elke steensoort ingegaan op zijn geografische herkomst, geologische aspecten, voorkomen en gebruik. Ook wordt er aandacht besteed aan prestigieuzere steensoorten zoals marmers, die een extra dimensie geven aan de binnendecoratie van gebouwen zoals kerken. Tijdens deze wandeling word je ook geconfronteerd met de problematiek van het globalisme, dat ook hier bij ons het natuursteenerfoed bedreigt.

    Tip: breng een eigen loep of handlens mee!
    De deelnemers vertrekken vanop campus Drie Eiken naar het centrum van Antwerpen; carpoolen of gebruik van het openbaar vervoer wordt aangeraden.
  • Verantwoordelijke: Roland Dreesen
  • Duur: 2.00 u.
  • Doelgroep: iedereen
  • Maximum aantal deelnemers: 15
  • Gaat door om: 14:00-16:00

OPEC 2.0 voor zeldzame energiemineralen

  • Code: G3
  • Omschrijving:

    Aan de deelnemers wordt gevraagd hun atlas en laptop mee te brengen.

    ‘Zal het volgende Opec-kartel er eentje zijn voor batterijmaterialen?’ kopte een Vlaamse krant op 8 november 2022. Op welke manier beïnvloedt de energietransitie de ontginning van grondstoffen, de productieprocessen en economische sectoren? Hoe speelt geopolitiek in op deze economische processen.

    Onder het mom ‘de wereld is het labo voor de aardrijkskundigen' nemen we jou als leerkracht aardrijkskunde mee in een lessenpakket voor vier lesuren aardrijkskunde in de tweede graad en plaatsen je midden in de geografische realiteit. We nemen je stap voor stap door het doelenkader en de lesstructuur, we dompelen je onder in het documentatiemateriaal en testen samen werkvormen uit.
    Bij de workshop hoort een Google Drive met al het documentatiemateriaal zodat je het zelf kan inzetten in je lessenpakket.
  • Verantwoordelijke: Rita Heyrman
  • Duur: 1.00 u.
  • Doelgroep: 2de graad
  • Maximum aantal deelnemers: 15
  • Gaat door om: 11:45-12:45

Kosmografie: zelf een online cursus maken met veel interactieve content

  • Code: G4
  • Omschrijving:

    Aan de deelnemers wordt gevraagd hun eigen laptop mee te brengen.

    In deze workshop vertrekken we vanuit de minimumdoelen (en leerplannen) en bouwen we zelf een aantal eigen werkbladen (in Google Sites, Google Docs, Wix, Bookwidgets…) voor het thema kosmografie met de nieuwste toegankelijke animaties, interactieve kaarten, aanklikbare grafieken, sleepbare 3D-modellen tot augmented reality in de browser toe. Het eindresultaat is een reeks werkbladen waar je leerlingen op een activerende en onderzoekende manier aan de slag kunnen gaan en zal ook een meerwaarde bieden voor leerlingen met een beperkt ruimtelijk inzicht.
    De getoonde visualisaties kunnen gecombineerd worden met elk evaluatieplatform en werken op bijna elk beeldscherm.
    Tot slot hebben we het ook over best practices bij het digitaal evalueren als je dit soort high-end content gebruikt.
  • Verantwoordelijke: Bart Van Bossuyt
  • Duur: 1.00 u.
  • Doelgroep: 3de graad; ASO, TSO
  • Maximum aantal deelnemers: 25
  • Gaat door om: 9:45-10:45, 14:00-15:00

Met Geopunt aan de slag in leerinhouden van eerste en tweede graad

  • Code: G5
  • Omschrijving:

    Met de invoering van de nieuwe eindtermen en leerplannen vraagt men van de leraar aardrijkskunde nog meer dan vroeger dat hij over de nodige ICT-vaardigheden beschikt.
    Op basis van de ICT-vaardigheden van de deelnemers worden er twee methodieken aangeboden:
    • De lesgever demonstreert de tools/mogelijkheden van de softwarepakketten. De focus ligt hierbij op Google Earth en op www.geopunt.be. Enkele concrete voorbeelden om met Geopunt aan de slag te gaan vind je op deze website.
    • Deelnemers, die beschikken over meer basisvaardigheden, gaan zelfstandig op verkenning aan de hand van instructiefilmpjes en stappenplannen opgenomen in de handleiding.
  • Verantwoordelijke: Hilde Hofkens
  • Duur: 1.00 u.
  • Doelgroep: 1ste graad A en B stroom; 2de graad ASO, TSO
  • Maximum aantal deelnemers: 25
  • Gaat door om: 11:45-12:45, 15:45-16:45

Ruimtehelden: tieners actief laten leren en participeren rond duurzaam ruimtegebruik

  • Code: G6
  • Omschrijving:

    Tijdens deze workshop maak je kennis met 10 methodieken om tieners bewust te maken van ons ruimtegebruik. Met ‘Ruimtehelden’ ontdekken leerlingen via praktische methodieken dat de indeling van onze omgeving het gevolg is van keuzes. Ze leren vaardigheden en kennis rond vijf thema’s: naast ruimtegebruik ook duurzaam wonen, klimaat, mobiliteit en terreintechnieken.
    Tieners worden te weinig betrokken bij het ruimtelijk beleid, ondanks dat Vlaanderen stilaan is volgebouwd en dat zij een goed oog hebben op de leefkwaliteit van een buurt. We belichten daarom ook werkwijzen om jongeren écht te laten participeren aan een gebiedsontwikkeling in hun stad/gemeente.

    Na deze workshop kan je zelf aan de slag met de methodieken van Ruimtehelden. Deze kunnen opeenvolgend of apart gebruikt worden, naargelang de noden van de leraar en de doelgroep.
  • Verantwoordelijke: Gisèle Vervoort
  • Duur: 1.00 u.
  • Doelgroep: 1ste graad
  • Maximum aantal deelnemers: 40
  • Gaat door om: 9:45-10:45, 14:00-15:00