Schrijf je in!

STEM

Cocaïnenijlpaarden veroveren Colombia

Code: S1

Omschrijving:

We vetrekken van het artikel in de EOS over de nijlpaarden die door Escobar geïntroduceerd zijn in Colombia (https://www.eoswetenschap.eu/natuur-milieu/cocainenijlpaarden-veroveren-colombia). Door de afwezigheid van natuurlijke vijanden kunnen ze zich ongebreideld voortplanten. In 1993 waren er 4, in 2023 al 150.

"Biologen schatten dat, als er niets ondernomen wordt, de populatie in de komende vijftien jaar zal klimmen tot boven de duizendvijfhonderd nijlpaarden." En dat heeft een serieuze impact op het milieu en de lokale bewoners. Aan de hand van matrices (meer specifiek een type migratiematrix, nl. Lesliematrix) kan je berekenen hoe de aangroei van de populatie verloopt en voorspellingen doen naar de toekomst toe. Eerst leer je werken met Lesliematrices. Voor het rekenwerk betreffende de populatieaangroei zelf, gebruik je een kant-en-klare Python notebook (gratis beschikbaar voor in de klas). We zorgen ervoor dat dit haalbaar is zonder voorkennis van programmeren.

Verantwoordelijke: Natasha Gesquière (iSTEM)

Duur

Doelgroep: 3de graad doorstroom

Maximaal aantal deelnemers: 

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: Breng zeker je laptop mee.

Cybersecurity: leer de digitale wereld door middel van avontuur!

Code: S2 

Omschrijving:

In de digitale wereld is cybersecurity een steeds belangrijker thema. Tijdens deze workshop maak je kennis met de basisprincipes van hacken en beveiligen in een hands-on project. In teams ga je aan de slag als zender, ontvanger of hacker.

Het doel? Een 3D-geprinte schatkist openen en daarna zo goed mogelijk beveiligen tegen hackers.

De zender en ontvanger communiceren via bluetooth, terwijl de hacker probeert deze communicatie te onderscheppen. Je leert werken met de grafische rekenmachine (TI-84 Plus CE-T Python Edition of TI-Nspire™ CX) om encryptie, frequentiehoppen en andere beveiligingstechnieken toe te passen. Dit project bevat 7 uitdagende activiteiten, waaronder wachtwoordhacking, sms-encryptie, brute force algoritmes en meer. Aan het einde van de workshop weet jij niet alleen hoe je een digitale schatkist kunt openen, maar ook hoe je deze beter kunt beschermen. Wil jij je leerlingen voorbereiden op de uitdagingen van de digitale toekomst en je eigen hacking- en beveiligingsvaardigheden verbeteren? Meld je dan snel aan!

Verantwoordelijke: Frank van den Berg

Duur:

Doelgroep: open voor iedereen

Maximaal aantal deelnemers: 

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: 


Python in de les

Code: S3

Omschrijving:

In deze workshop gaan we werken met een Rover.

Dat is een programmeerbaar voertuigje met een aantal sensoren (afstandssensor en kleursensor).

Je kunt de Rover figuren laten rijden, maar bijvoorbeeld ook een parcours laten afleggen waarbij je gebruik maakt van de sensoren waarbij dan m.b.v. de afstandssensor obstakels vermeden moeten worden.

De programmeertaal die we hiervoor gebruiken is Python waarbij slechts een paar

programmeerfuncties al voldoende zijn om het voertuig te laten rijden.

Verantwoordelijke: Bert Wikkerink

Duur: 

Doelgroep: 2de en 3de graad van alle richtingen

Maximaal aantal deelnemers: 

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: 

AI en emoties  

Code: S4

Omschrijving:

Heel wat AI-systemen maken gebruik van artificiële neurale netwerken. Een artificieel neuraal netwerk is een techniek van het machinaal leren waarmee je de computer, op basis van voorbeelden, een bepaalde taak kan aanleren.

In deze workshop ga je hands-on aan de slag met een neuraal netwerk dat emoties leert herkennen.

Je verzamelt zelf een dataset waarmee je het netwerk zal trainen, traint het neurale netwerk en evalueert de prestatie ervan. Dit doe je aan de hand van de Python programmeertaal.

Verantwoordelijke: Tom Neutens (DWENGO)

Duur: 

Doelgroep: 2de en 3de graad doorstroom en dubbele finaliteit

Maximaal aantal deelnemers:

Gaat door om: 

Speciale aandachtspunten: 

Arduino Hello World: leer de basis van Arduino met onze e-learning

Code: S5

Omschrijving:

Een microcontroller is nog steeds het belangrijkste onderdeel van de meeste elektronische toestellen. Het is het 'brein' dat sensoren aanstuurt, zoals die in zelfrijdende auto 's, complexe beveiligingssystemen of sensoren die luchtvervuiling, temperatuur en vochtigheid meten.

'Arduino: Hello World' maakt je wegwijs in de fascinerende wereld van dit 'brein' en laat je proeven van het programmeren.

Een Arduino is een gemakkelijk programmeerbare microcontroller, ideaal om te integreren in STEM-projecten in de klas, vooral bij het elektronicagedeelte. Deze e-learningcursus geeft je de tools om je leerlingen een introductie tot Arduino te geven, en hen de basisprincipes van het programmeren bij te brengen. Leerlingen kunnen ook zelfstandig, op eigen tempo de e-learning doorlopen.

Verantwoordelijke: Delphine Depuydt (Brightlab)

Duur

Doelgroep: 2de en 3de graad van alle richtingen

Maximaal aantal deelnemers: 

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: 


Experimenten en practica met phyphox, arduino en andere compacte sensorsystemen

Code: S6

Omschrijving:

Smartphones bevatten vele sensoren die heel nauwkeurig magnetische velden, druk, geluid, licht en versnellingen kunnen meten. Deze sensoren zijn op de meeste toestellen verrassend vlot uitleesbaar en de (gratis) app phyphox maakt daar handig gebruik van. Hiermee kan je een aantal klassieke fysicademonstraties en -practica, waarvoor vaak veel en duur materiaal nodig is, vervangen door experimenten waarbij de smartphone data verzamelt, visualiseert en opslaat. De metingen kunnen live worden geprojecteerd, maar ook achteraf verwerken is mogelijk. Door meerdere signalen tegelijk te meten, kan de app gemakkelijk verbanden leggen, ook tussen grootheden waarvoor normaal gezien twee aparte experimenten nodig zijn bij metingen met klassieke opstellingen. In deze workshop bekijken we een aantal mogelijke proeven en bespreken we de voor- en nadelen. Tot slot focussen we op we enkele alternatieven: de Arduino Nano (die je via Bluetooth met de phyphox-app kan verbinden) en twee losstaande systemen (Pocketlab Voyager en Macmillan's iOLab). 

Verantwoordelijke: Philippe Smet (Ugent)

Duur: 

Doelgroep: 2de en 3de graad van doorstroom en dubbele finaliteit.

Maximaal aantal deelnemers: 

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: 

Drones and sciences: Red een snowboarder dankzij de kennis van drones en krachtwerking.

Code: S7

Omschrijving:

SOS... SOS... Bovenaan een gletsjer is een snowboarder off-piste gegaan. Hij kwam in de problemen en zit nu vast op enkele tientallen meters van de top.

Tijdens deze sessie maak je kennis met het STEM-project 'Drones & Science: Missie[SS1] 2'. Dompel je onder in de opdrachten waarbij je aan de hand van proeven, metingen en testen alles op alles zet om de snowboarder tijdig te redden.

Leer je leerlingen alles over:

  • samenstellen van krachtvectoren;
  • inwerkende krachten op een drone;
  • de invloed van de zwaartekracht en resulterende kracht op de bewegingstoestand van een drone;
  • hoekmakende krachten;
  • de invloed van de aanvalshoek op de grootte van de liftkracht.

Klinkt als een hele uitdaging, zeker als de leerlingen daarbovenop een constructie moeten ontwerpen om een ballastmassa met de drone te vervoeren.

Na deze sessie ken/kan je:

  • het opzet en de opbouw van het STEM-project;
  • de diverse onderzoek- en ontwerpopdrachten;
  • de wetenschappelijk achtergrondkennis omtrent krachtvectoren, inwerkende en hoekmakende krachten, etc.;
  • de hoeveelheid massa die je drone kan vervoeren;
  • vol zelfvertrouwen aan de slag in jouw klas met het gratis kant-en-klaar lesmateriaal

Idem: Is het Drones Missie 2 of Drones & Science Missie 2? [SS1]

Verantwoordelijke: Tim Louagie (Brightlab)

Duur:

Doelgroep: 2de graad van alle richtingen

Maximaal aantal deelnemers:

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: Vergeet niet van je laptop mee te brengen!

Mobiliteit onder de loep: een wetenschappelijke escape room voor vakoverschrijdend leren.

Code: S8

Omschrijving:

Tijdens deze interactieve workshop ontdekken deelnemers hoe mobiliteit een krachtige en actuele ingang vormt om met leerlingen rond wetenschappelijke vaardigheden en denkprocessen te werken. Aan de hand van een educatieve escaperoom kruipen leerlingen in de rol van mobiliteitswetenschappers. Ze analyseren realistische datasets, beoordelen technologische oplossingen, maken keuzes met maatschappelijke impact en bespreken ethische dilemma's.

Elke puzzel linkt bewust naar één of meerdere wetenschappelijke invalshoeken, waardoor thema's zoals energie, gedrag, geluid, openbaar vervoer en slimme mobiliteit op een toegankelijke manier aan bod komen. De aanpak laat toe om vakoverschrijdend te werken en tegelijk inzicht te geven in actuele mobiliteitsuitdagingen die jongeren rechtstreeks aanspreken.

Verantwoordelijke: Virginie Claes & Jeroen Luyck (Uhasselt)

Duur:

Doelgroep: 3de graad doorstroom

Maximaal aantal deelnemers:

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: