Schrijf je in!

Aardrijkskunde

My Digital Ecological Library: een uitgewerkte leerlijn ecologie

Code: G1

Omschrijving:

My Digital Ecological Library: een innovatieve online leerlijn die leerlingen en leerkrachten zes jaar lang meeneemt in een verdiepend traject rond ecologie en milieu. De leerlijn biedt progressieve inhoud en toenemende diepgang, afgestemd op de leerontwikkeling van leerlingen van het eerste tot het zesde jaar.

In deze digitale bibliotheek vind je een uitgebreide lijst van ecologische thema's – van biodiversiteit tot ecosysteemdiensten, klimaatverandering, kringlopen en meer. Elk onderwerp is voorzien van didactisch onderbouwd lesmateriaal, inclusief onderzoeksbronnen, vertaald in meerdere talen (ook NL) en bruikbaar in diverse onderwijsvormen.

In deze sessie krijg je achtergrondinformatie over de opzet van het project, en richtlijnen om ermee aan de slag te gaan. Vervolgens is het hands-on verkennen.

Deze digitale tool ondersteunt zowel vakintegratie als zelfstandig onderzoek, en biedt actuele en betrouwbare content voor een toekomstgerichte ecologische geletterdheid.

Verantwoordelijke: Luc Zwartjes

Duur: 1 uur

Doelgroep: staat open voor alle graden van alle richtingen

Maximaal aantal deelnemers: 40

Gaat door om: 11:45

Speciale aandachtspunten: Deelnemers moeten laptop meebrengen.

STEAME Academy: Leraren als motor van innovatie. Samen bouwen aan competenties, creativiteit en toekomstgericht onderwijs.

Code: G2

Omschrijving:

STEAME Academy bouwt aan de toekomst van onderwijs door wetenschap, technologie, engineering, kunst, wiskunde en ondernemerschap te verbinden.

Met projectgebaseerd leren versterken we jongeren (K6–K12) en bereiden we hen voor als vernieuwers van morgen.

De spilfiguur? Leraren – in opleiding en in dienst – die we opleiden tot STEAME Teacher Facilitators.

We ontwikkelen een Europees netwerk van academies dat leraren ondersteunt, verbindt en professionaliseert.

Kerninnovaties:

• Competence Framework voor leraren

• Praktische leer- en workshopmodules

• Internationaal observatorium voor kennisdeling

• Community of practice met mentoring en certificering

• Beleidsaanbevelingen & Europese federatie

In de workshops krijg je:

• Een korte introductie met de kernideeën en tools uit het project

• Een hands-on activiteit waarin je de methodes en materialen zelf uitprobeert

• Een samenvattende reflectie met tips om dit in je eigen onderwijspraktijk toe te passen

Verantwoordelijke: Luc Zwartjes

Duur: 1 uur

Doelgroep: Staat open voor alle graden van alle richtingen.

Maximaal aantal deelnemers: 40

Gaat door om: 14:00

Speciale aandachtspunten: Vergeet zeker niet van je laptop mee te brengen.

Urban geology - natuursteenwandeling in het centrum van Hasselt

Code: G3

Omschrijving:

Het voorkomen en de verspreiding van natuursteen in historische gebouwen en monumenten definieert zogenaamde "natuursteenlandschappen", die worden gekenmerkt door het gebruik van streekeigen natuursteensoorten. De geologische wandelroute in Hasselt weerspiegelt het natuursteengebruik aan de rand van het Demerbekken, waaronder ijzeroer, ijzerzandsteen en zoetwaterkwartsiet. We wandelen langs belangrijke historische gebouwen zoals de St.Quintinuskathedraal, het refugiehuis van de Herkenrode-abdij, de Sint-Rochuskerk (Heilig Paterke), het standbeeld van Van Veldeke, de Virga Jessebasiliek, enz....Elke steensoort heeft zijn eigen verhaal over zijn ontstaan, zijn unieke kenmerken, zijn specifiek gebruik, enz., waarop we tijdens de wandeling telkens dieper zullen ingaan. We hebben ook oog voor de mondialisering envoor de problematiek van restauratie. Stenen in gebouwen hebben bovendien een grote didactische waarde, vermits ze zich uitstekend lenen tot verduidelijking van geologische fenomenen en in het bijzonder geologische aspecten van de ondergrond van Vlaanderen en omstreken.

Verantwoordelijke: Roland Dreesen

Duur: 3 uur

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om: 14:00

Speciale aandachtspunten: Deze wandeling neemt gans de namiddag in beslag.

Lagen vol verhalen: patronen in het landschap ontdekken.

Code: G4

Omschrijving:

Een landschap is het resultaat van een voortdurende wisselwerking tussen het fysische milieu en menselijke activiteiten. In deze workshop leer je dat landschap beter begrijpen met behulp van een patroonanalyse: een methode waarbij je het landschap opdeelt in patronen met herkenbare en samenhangende kenmerken. Door deze techniek toe te passen op kaarten van landschapsvormende lagen en historische kaarten leer je relaties blootleggen, verschillen verklaren en patronen herkennen op verschillende ruimtelijke schaalniveaus. Zo krijg je inzicht in hoe landschappen zijn ontstaan en hoe ze zich ontwikkelen.

Afhankelijk van je doelpubliek (1ste of 3de graad) oefen je hoe je zo'n patroonanalyse praktisch inzet in de klas.

Tot slot koppelen we de resultaten van een patroonanalyse aan terreinwerk, zodat leerlingen niet alleen op kaarten, maar vooral in het veld het landschap leren lezen.

Verantwoordelijke: Jorre Herpels

Duur: 1 uur

Doelgroep: 1ste en 3de graad doorstroom en dubbele finaliteit

Maximaal aantal deelnemers: 30

Gaat door om: 15:45

Speciale aandachtspunten: -

Leerlijnen geografische vaardigheden integreren. De leerlijn kaartvaardigheden als voorbeeld

Code: G5

Omschrijving:

Deze workshop vertrekt vanuit de minimumdoelen ruimtelijk bewustzijn/aardrijkskunde (basisonderwijs – secundair onderwijs) en tekent een generieke leerlijn kaartvaardigheid uit in relatie met oriëntering en mental mapping.

Aan de hand van de cursusopbouw in de eerste graad B koppelen we vakinhouden aan de leerlijnen kaartvaardigheid, oriëntering en mental mapping en integreren we deze vaardigheden in de matrix 'doelen-lesopbouw-evaluatie'. Het voorbeeld ontlenen we aan de vakgroep PTS-Maasmechelen.

Breng je laptop mee en een stukje persoonlijk cursusmateriaal om zelf een dergelijke oefening uit te voeren en in discussie te brengen. Op die manier toetsen we af en bundelen we heel wat 'good practices'.

Verantwoordelijke: Rita Heyrman (VLA)

Duur: 1 uur

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers: 30

Gaat door om: 9:45

Speciale aandachtspunten: Vergeet zeker niet van je laptop mee te brengen.

Geowetenschappen & Einstein Telescoop – een blik onder het oppervlak.

Code: G6

Omschrijving:

In de grensregio van België, Duitsland en Nederland wordt onderzocht of daar de ondergrondse Einstein Telescoop kan gebouwd worden. Deze telescoop zal Europa's meest geavanceerde detector voor zwaartekrachtsgolven worden. Met deze technologie hopen astronomen nieuwe inzichten te verkrijgen in zwarte gaten, neutronensterren, het heelal, omdat het een geheel nieuwe manier biedt om de ruimte te bestuderen.

Geowetenschappers van KU Leuven dragen bij aan het project door gegevens over de ondergrond in de grensregio te verzamelen. Dit om de bouw van de ondergrondse telescoop voor te bereiden. Deze informatie wordt ook benut om lesmateriaal te maken voor de leraars aardrijkskunde. In deze lessenreeks zoeken leerlingen naar ideale locaties om het heelal te 'bekijken', analyseren ze geologische kaarten en profielen van het studiegebied en maken ze kennis met onderzoekstechnieken die geowetenschappers gebruiken. Tijdens de workshop komt de ideale locatie van telescopen en het analyseren van geologische kaarten aan bod.

Verantwoordelijke: Marleen Maertens (KU Leuven)

Duur: 1 uur

Doelgroep: 3de graad doorstroom

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om: 11:45

Speciale aandachtspunten: Vergeet zeker niet van je laptop mee te brengen.