Inschrijven kan vanaf 9 december 19u00

Biologie


Het maken van reële DNA profielen via gelelektroforese

Code: B1

Omschrijving:

In dit practicum komen verschillende technieken uit de moleculaire biologie aan bod met als doel het opstellen van twee verschillende DNA profielen van de lambda-faag. De bouw van DNA, de werking van restrictie-enzymen, nauwkeurig leren pipetteren, het principe van gelektroforese en de toepassing van deze techniek in de praktijk komen aan bod. Dit practicum leent zich uitstekend om met leerlingen aan de slag te gaan in de klas. Het nodige materiaal voor dit practicum kan je als leerkracht, na het volgen van deze nascholing, via Universiteit Hasselt verkrijgen.

Verantwoordelijke: Hanne Vercampt (U Hasselt)

Duur: 2 uur

Doelgroep: 3de graad doorstroom en dubbele finaliteit

Maximaal aantal deelnemers: 20

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: 

Spierweefsels microscopisch uitgelicht!

Code: B2

Omschrijving:

Om de aansturing van verschillende spieren te begrijpen is het noodzakelijk om spierweefsels microscopisch te observeren. Het contrast tussen glad en dwarsgestreept spierweefsel en het unieke karakter van het hartspierweefsel komen daarbij aan bod.

Zoek je een haalbaar leerlingenpracticum voor de 2de graad S.O.? Dan is dit een workshop voor jou!

In deze workshop krijg je de gelegenheid om elk spierweefseltype te (her-)ontdekken via tijdelijke én blijvende preparaten. Voor dwarsgestreept spierweefsel is er een korte introductie van de macroscopische bouw. In het kader van een leerlingenpracticum maak je zelf een tijdelijk preparaat van een gamma aan dwarsgestreepte spieren (van weekdier tot zoogdier) die hiervoor in aanmerking komen. Een blijvend preparaat van hartspierweefsel van cavia ligt voor elke deelnemer klaar voor klasgebruik!

Verantwoordelijke: Dora De Cremer

Duur: 1 uur

Doelgroep: 2de graad doorstroom & dubbele finaliteit

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: 

Wie is de papa van Luna? Haal DNA-onderzoek naar je klas.

Code: B3

Omschrijving:

Toepassingen van DNA-onderzoek vormen een onderdeel van de leerdoelen biologie in alle netten van het Vlaams onderwijs. In concreto gaat het onder meer om stamboomanalyse, de begrippen allelen, haploïd en diploïd, Mendeliaanse overerving, genetische variatie, en DNA-technieken zoals PCR en gelelektroforese. Dankzij moderne hulpmiddelen speciaal ontwikkeld voor het onderwijs kan je dit alles illustreren in het klaslokaal, ook wanneer je als leerkracht zelf (nog) geen ervaring hebt met DNA-technologie in de praktijk. In deze workshop analyseren we enkele DNA stalen met agarosegelelektroforese in het kader van een vaderschapsonderzoek. Hierdoor krijgen de hierboven vermelde abstracte begrippen concreet vorm, en maken we DNA-onderzoek voor leerlingen en docenten toegankelijk. Deze workshop richt zich tot alle leerkrachten die hun leerlingen een DNA practicum willen aanbieden.

Verantwoordelijken:

Gert Van der Auwera en Jean-Paul Sanders

Duur: 1 uur

Doelgroep: 3de graad doorstroom en dubbele finaliteit

Maximaal aantal deelnemers: 20

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: 

BookWidgets als didactisch hulpmiddel biologie 4

Code: B4

Omschrijving:

Door de Digisprong beschikken de leerlingen nu over een laptop in de klas. Om de leerinhouden aan te brengen of kracht bij te zetten, maakt ons leerkrachtenteam gebruik van BookWidgets. Tijdens deze sessie delen we de BookWidgets die we zelf gebruiken bij 4 biologie (ecologie, microscopie, voortplanting, classificatie, micro-organismen). En we vermelden waar en waarvoor we deze inzetten in de klaspraktijk.

Verantwoordelijke: NatalieDirckx

Duur: 1 uur

Doelgroep: doorstroom 2de graad

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

Deelnemers brengen een laptop mee.

Gehoorverlies, tinnitus en gehoorbescherming bij jongeren.

Code: B5

Omschrijving:

Jongeren luisteren continu naar muziek en zetten vaak het volume te hoog of dragen geen gehoorbescherming. Hoe maak je uw leerlingen bewust van de gevolgen van (langdurig) luisteren naar luide muziek? Minder dan 20% van de jongeren draagt gehoorbescherming. Waarom wordt het toch zo weinig gedragen? Zijn zij wel goed geïnformeerd over de soorten gehoorbescherming en de voor- en nadelen? Hoe steek je gehoorbescherming correct in? Deze workshop biedt u handvaten om samen met uw leerlingen deze vragen te beantwoorden, gehoorverlies en tinnitus bespreekbaar te maken in de klas en het te voorkomen. Tevens krijgt u tips om leerlingen met een hoortoestel, tinnitus of hyperacusis te begeleiden.

Verantwoordelijke: Kelly Van Steenwegen

Duur: 1 uur

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers: 40

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: 

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet…

Code: B6

Omschrijving:

In de 2de graad doorstroomfinaliteit vinden we bij sleutelcompetentie 6 (competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie) eindtermen over prikkels en reactie op prikkels. In deze doe-workshop gaan jullie zelf aan de slag met een hele reeks eenvoudige experimenten over hoe prikkels ontvangen en verwerkt worden en wat de reactie van het lichaam hierop is/kan zijn. We leggen telkens de link van het concrete experiment naar de (onderliggende) abstracte theoretische uitleg. Experimenten in verband met het zien, horen en voelen komen aan bod.

Verantwoordelijke: Marleen Van Strydonck

Duur: 1 uur

Doelgroep: 2de graad doorstroom

Maximaal aantal deelnemers: 24

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: 

Let's swab: micro-organismen kweken in jouw klas met behulp van huis-, tuin- en keukenproducten.

Let's swab: micro-organismen kweken in jouw klas met behulp van huis-, tuin- en keukenproducten.

Code: B7

Omschrijving:

Hebben jouw leerlingen altijd al willen weten hoeveel beestjes er op een deurklink, pennenzak of smartphone aanwezig zijn? Het doel van deze workshop is om met huis-, tuin- en keukenmiddelen micro-organismen op te kweken in je klaslokaal. We leren jullie van A tot Z hoe je steriele voedingsbodems kan maken, hoe je micro-organismen kan enten, maar ook hoe je deze materialen op een veilige manier kan vernietigen. Je krijgt ook een protocol mee dat je kan gebruiken met je leerlingen.

Verantwoordelijke: Lauren Deneyer

Duur: 1 uur

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: