Inschrijven kan vanaf 9 december 19u00

Fysica

Challenge Labs

Code: F1

Omschrijving:

De Challenge Labs bieden natuurkunde laboratorium activiteiten die zowel kort als slim zijn. Het doel is om docenten te voorzien van een verzameling puzzels die gebruikt kunnen worden als modellen voor beoordeling op basis van concrete, overdrachtsgerichte taken. De instrumentatie die in de handen van de leerlingen wordt gelegd, omvat vaak sensoren en een beroep op IT om hen in staat te stellen experimentele resultaten te kiezen, erover na te denken en deze te analyseren, ook al kunnen deze zeer snel worden verkregen. Challenge Labs zijn uitdagingen. Hun protocollen zijn opzettelijk erg kort en de gestelde vragen erg duidelijk, zelfs als ze nadenken en experimenteren vereisen. Het zijn ook races tegen de klok: elk antwoord wordt bekeken binnen een strikte tijdslimiet. Het werk gebeurt in kleine groepen.

Verantwoordelijke: Philippe Leonard

Duur: 1.00 uur

Doelgroep: 2de en 3de graad doorstroom, dubbele finaliteit en arbeidsfinaliteit

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

Lab vs Aarde: Benadering van het Aardmagnetisch Veld

Code: F2

Omschrijving:

Tijdens deze workshop krijg je een korte theoretische uitleg met een vleugje elektromagnetisme, gevolgd door een practicum in één van onze fysica labo's. Je zal aan de hand van een zelfgebouwde opstelling met een spoel, een stroombron en een kompas het magnetisch veld van de aarde kunnen afschatten.

Wanneer je deze metingen en berekeningen tot een goed einde gebracht hebt, sluiten we de workshop af met een kleine rondleiding door onze fysica labo's.

Verantwoordelijke: Marieke Vereycken (U Hasselt)

Duur: 2.00 uur

Doelgroep: 3de graad doorstroom

Maximaal aantal deelnemers: 24

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

De Einsteintelescoop voor ingenieurs en aardrijkskundigen: Trillingen dempen, en de brede socio-economische impact van Big Science

Code: F3

Omschrijving:

De Einsteintelescoop wordt een nieuwe generatie zwaartekrachtgolfdetector, die ons een unieke blik op het donkere heelal zal bieden op manieren die conventionele telescopen niet kunnen evenaren. Momenteel wordt onderzocht of dit project kan worden gebouwd in het drielandenpunt België-Nederland-Duitsland.
In deze workshop belichten we twee aspecten van de Einsteintelescoop:

  • Technisch: De spiegels in een zwaartekrachtgolfdetector moeten extreem stabiel hangen en mogen zo min mogelijk trillingen van de omgeving opvangen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een meervoudig ophangingssysteem met pendulums. We behandelen de basisprincipes van dit systeem en laten zien hoe je zelf met eenvoudig gereedschap een dergelijk ophangsysteem kunt bouwen en ermee kunt experimenteren!
  • Sociaal-ruimtelijk: De Einsteintelescoop is een groot en complex project dat, als het in onze regio komt, aanzienlijke socio-economische en maatschappelijke impact zal hebben. De locatiekeuze is bovendien sterk afhankelijk van geologische en andere sociaal-ruimtelijke factoren. Het project biedt een uitstekende "case study" om diverse aardrijkskundige thema's te verkennen en te zien hoe ze in de praktijk worden toegepast.

Verantwoordelijke: Daniel Mayerson (KU Leuven)

Duur: 1.00 uur

Doelgroep: 2de & 3de graad doorstroom & dubbele finaliteit

Speciale aandachtspunten:

Maximaal aantal deelnemers: 30

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

(Moderne) fysica van de Einsteintelescoop: Relativiteit, zwaartekracht, en zwaartekrachtgolven

Code: F4

Omschrijving:

In deze workshop verkennen we hoe de basisprincipes van speciale relativiteit op een conceptuele manier kunnen worden geïntroduceerd aan de hand van de wetten van Newton en het concept van inertiaalstelsels We halen ook aan hoe dit verder uitgebreid kan worden met meer geavanceerde aspecten van speciale relativiteit, of zelfs basisprincipes van algemene relativiteit – zonder nieuwe wiskundige technieken nodig te hebben buiten de leerstof van het secundair. We tonen ook hoe enkele demonstraties en "experimenten" de concepten van zwaartekracht als gekromde ruimte kunnen illustreren, en leerlingen een conceptueel vat geven op deze abstracte concepten.

Verantwoordelijke: Daniel Mayerson (KU Leuven)

Duur: 1.00 uur

Doelgroep: 3de graad doorstroom

Maximaal aantal deelnemers: 30

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: 

Licht & Suiker: Het Verborgen Spel van Polarisatie

Code: F5

Omschrijving:

Tijdens deze workshop krijg je een korte theoretische uitleg met een vleugje kwantumfysica, gevolgd door een practicum in één van onze fysica labo's. Je zal twee proefjes uitvoeren aan de hand van een laser, polarisatiefilters en suiker, namelijk de verificatie van de wet van Malus en het veranderen van de polarisatierichting met sucrose.

Wanneer je deze proefjes tot een goed einde gebracht hebt, sluiten we de workshop af met een kleine rondleiding door onze fysica labo's met opstellingen uit studentenprojecten.

Verantwoordelijke: Jelle Vodnik (U Hasselt)

Duur: 2.00 uur

Doelgroep: 3de graad doorstroomfinaliteit

Maximaal aantal deelnemers: 24

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

Teaching Happy Science

Code: F6

Omschrijving:

Inquiry-based science education (IBSE), an approach to science education that places experimentation at the heart of learning, is not enough to motivate students if the proposed activities do not arouse interest.

With Happy Science , the didactic and pedagogical approach aims to make students want to learn scientific subjects through simple but non-trivial experiments that use readily available materials and sometimes toys.

In the Happy Sciences, the activities are proposed in the form of a problem/game to be solved, arousing the interest and wonder of observing and understanding a natural phenomenon. Students automatically feel strongly involved.

After a short theoretical presentation, participants will be able to experiment with different examples of "happy science" activities with experiments in mechanics, optics and electromagnetism.

Verantwoordelijke: Giorgio Häusermann

Duur: 1.00 uur

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: