Inschrijven kan vanaf 9 december 19u00

STEM

Spel 'Mik & rol' programmeren met lichtsensor en micro:bit

Code: S1

Omschrijving:

Dit spelletje maakt spelenderwijs de brug naar het gebruik en uitlezen van sensoren met de micro:bit. Dit spel kan tijdens STEM worden opgebouwd. Een balletje moet in een gat worden gerold om een punt te verdienen. Hiervoor moet de lichtsensor worden uitgelezen en een hele spelopbouw worden geprogrammeerd. Dit spel bouwen we samen al programmerend stap voor stap op. Dit kan naar keuze op één van deze twee manieren; met makecode of met het grafisch rekentoestel TI-Nspire.

Gebruikte materialen; micro:bit, grove shield, grove light sensor v1.2

Verantwoordelijke: Natalie Dirckx

Duur: 1 uur

Doelgroep: 2de graad doorstroom

Maximaal aantal deelnemers: 18

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: Deelnemers moeten laptop meebrengen.

Stap in de verbonden wereld van het Internet of Things (IoT).

Code: S2

Omschrijving:

We zijn op steeds meer manieren verbonden met het internet. Niet enkel je smartphone en smartwatch maar ook een hele reeks slimme apparaten (zoals een koelkast, licht, deurslot...) communiceren met het internet en maken ons leven gemakkelijker.

In deze workshop lichten we de nieuwste e-learning rond IoT ofwel 'het internet der dingen' toe. We verkennen wat het net is en welke technologie dit allemaal mogelijk maakt. De cursus begeleidt leerlingen om zelf een IoT-project met Arduino te maken!

De e-class blijft achteraf beschikbaar, zodat jullie er zelfstandig mee aan de slag kunnen in jullie les. We schotelen deze nascholing voor aan leerkrachten die een uitdagender project in hun klas willen behandelen,

Verantwoordelijke: Delphine Depuydt

Duur: 1 uur

Doelgroep: 3de graad doorstroom & dubbele finaliteit

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: Basiskennis Arduino vereist. Deelnemers moeten laptop meebrengen.


De verticale windturbine, ervaar de kracht van de wind.

Code: S3

Omschrijving:

Wil je samen met je leerlingen onderzoeken hoe windenergie ons kan helpen om België klimaatneutraal te maken? Ontdek tijdens onze workshop de kracht van verticale windturbines en de efficiëntiewinst die ze kunnen bieden ten opzichte van horizontale varianten.

Tijdens de sessie wordt het STEM-project 'Verticale windturbine' uitvoerig toegelicht. Je gaat zelf aan de slag met hands-on onderzoeks- en ontwerpopdrachten, waarbij o.a. de tandwielverhoudingen, de soort wieken, en het aantal lamellen en hun eigenschappen onderzoekt en analyseert.

Na deze sessie kan/ken je:

• het opzet en de opbouw van het STEM-project;

• de diverse onderzoek- en ontwerpopdrachten;

• de materialen en technieken die gebruikt worden tijdens het STEM-project;

• onmiddellijk aan de slag in jouw klas met het gratis kant-en-klaar lesmateriaal

Verantwoordelijke: Matthias Stroobants

Duur: 1 uur

Doelgroep: 1ste graad

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: Deelnemers moeten laptop meebrengen.


Door de ruimte naar Mars: lesmateriaal om juiste baan, snelheid en versnelling te bepalen bij lancering raket.

Code: S4

Omschrijving:

Mars, het lijkt wel of alle ruimtevaartorganisaties hun pijlen tegenwoordig op deze buurplaneet gericht hebben. Verhalen van succesvolle lanceringen wisselen af met mislukte pogingen. En dan is er nog een zekere E. Musk die beweert om binnen enkele jaren de eerste mensen op Mars te laten landen.

Tijdens dit STEM-project gaan we na welke uitdagingen we moeten overwinnen om een succesvolle lancering naar Mars te bekomen. Denk daarbij aan de route die afgelegd dient te worden en of we op eender welk moment naar Mars kunnen vertrekken. Evengoed bekijken we wat erbij komt kijken om een raket een stabiele vlucht te laten uitvoeren en wat de meest aerodynamische vorm is. De leerlingen gaan zelf methodes moeten bedenken om de hoogte, snelheid en de versnelling van hun raket te kunnen achterhalen.

Verantwoordelijke: Tim Louagie

Duur: 1 uur

Doelgroep: 2de graad doorstroom

Maximaal aantal deelnemers:

Gaat door om: 25

Speciale aandachtspunten: Deelnemers moeten laptop meebrengen.

Ontdek de Brightbox 'Robotica, van micro:bit tot meesterwerk': ga aan de slag met de microbit, motoren en sensoren en bouw een oplossing voor dagdagelijkse problemen.

Code: S5

Omschrijving:

Ontdek robotica: ga aan de slag met de microbit, motoren en sensoren en bouw een oplossing voor dagdagelijkse problemen.

Tijdens deze hands-on workshop voor leerkrachten 1ste graad secundair ontdek je hoe je je leerlingen kunt introduceren in de boeiende wereld van robotica. Met behulp van de Brightbox Robotica leer je in een online leeromgeving stap voor stap programmeren met de micro:bit en maak je kennis met verschillende sensoren en motoren.

De workshop bestaat uit drie fasen:

  1. Kennismaken met de micro:bit: Je leert hoe deze veelzijdige microcontroller werkt.
  2. Programmeren van sensoren en motoren: Ontdek hoe je met de micro:bit sensoren en motoren kan aansturen.
  3. Creëer je eigen robot: Pas je nieuwe vaardigheden toe om je eigen robot te bouwen en creatieve oplossingen te bedenken voor alledaagse uitdagingen.

Verantwoordelijke: Lara Schallenbergh

Duur: 1 uur

Doelgroep: 1ste graad

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: Deelnemers moeten laptop meebrengen. 


Crash'Course Mobiliteitswetenschappen

Code: S6

Omschrijving:

Mobiliteit is essentieel voor economische groei, sociale verbinding, toegankelijkheid en duurzame ontwikkeling. Het biedt mensen toegang tot werk, onderwijs, vrijetijdsactiviteiten en gezondheidszorg, verbindt gemeenschappen en heeft een aanzienlijke invloed op het milieu. Door duurzame mobiliteitskeuzes en innovatieve ontwikkelingen kunnen steden zich voorbereiden op de toekomst.

We stellen in deze workshop de inhoud van het domein mobiliteit aan u voor en laten u ontdekken wat onze studenten precies bestuderen. Via een interactieve workshop illustreren we u hoe ze zich verdiepen in verschillende disciplines.

We bespreken belangrijke ontwikkelingen die bepalend zijn voor hoe we ons vandaag verplaatsen en gaan dieper in op enkele veelgestelde vragen zoals: Hoe lossen we de files op? Wat maakt afleiding in het verkeer zo gevaarlijk? Hoe kan AI het aantal verkeersdoden helpen terugdringen? Hoe kan infrastructuur ons verplaatsingsgedrag beïnvloeden.

Vervolgens gaat u zelf aan de slag met de tools waarmee de studenten Mobiliteitswetenschappen werken (bv. promillebrillen, meetwielen, enz..) en krijgt u meer inzicht in uw eigen verkeersgedrag via verschillende proeven en uitdagingen.

Verantwoordelijke: Virginie Claes

Duur: 1 uur

Doelgroep: 3de graad doorstroom

Maximaal aantal deelnemers: 40

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: