Inschrijven kan vanaf 9 december 19u00

Algemeen

Cybersecurity

Code: A1

Omschrijving:

In deze workshop illustreren we de basisconcepten van cybersecurity aan de hand van zeven activiteiten. We koppelen hiervoor de TI 84 python edition of TI Nspire CXII en de BBC micro:bit. De deelnemers werken in teams van drie, waarbij ze de rol spelen van zender, ontvanger en hacker. De zender en ontvanger communiceren met elkaar via bluetooth signalen, de hacker probeert deze communicatie te onderscheppen. Het einddoel is een vergrendelde 3D-geprinte schatkist vanop afstand te openen, maar ook om deze achteraf zo goed mogelijk te beveiligen voor eventuele hackers. Onderwerpen die tijdens deze zeven activiteiten aan bod komen zijn: groeps-sms-berichten, encryptie, frequentiehoppen, hash-encryptie, wachtwoordhacking, brute force algoritme en het bouwen van een cyberveilige, vergrendelde 3D-geprinte schatkist die op afstand kan worden geopend.

Verantwoordelijke: Evelyn Blocken

Duur: 1 uur

Doelgroep: 2de en 3de graad doorstroom

Maximaal aantal deelnemers: 15

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

Engaging for Climate!

Kritisch denken over klimaatverandering

Code: A2

Omschrijving:

Het debat over klimaatverandering is niet meer weg te denken uit de media. Klimaatwetenschap is een erg actief domein waarvoor in 2021 ook een Nobelprijs fysica werd uitgereikt.

In het Erasmus+-project Engaging werken partners uit Duitsland, Oostenrijk en de KU Leuven samen aan het ontwerpen en testen van lesmateriaal rond (de wetenschap van) klimaatverandering en het stimuleren van een kritische reflectie hierrond bij leerlingen. Daartoe ontwikkelden we leeractiviteiten rond verschillende deelaspecten van klimaatverandering, o.a. het verschil tussen weer en klimaat, het broeikaseffect, de koolstofcyclus, klimaat als systeem. De leeractiviteiten werden ontwikkeld in 2 varianten: in de ene variant ligt de focus op de wetenschappelijke ideeën over klimaatverandering, in de tweede variant wordt daarbovenop gewerkt aan aspecten van kritisch denken, zoals het analyseren van argumenten, denken in termen van hypothesen, onzekerheid en waarschijnlijkheid, …

In deze workshop lichten we kort het project toe, geven we de toelichting bij de opbouw en achterliggende visie van de leermaterialen en gaan we aan de slag met de ontwikkelde activiteiten. De eerste stappen werden vorig jaar reeds toegelicht, in deze presentatie presenteren we de nieuw ontwikkelde materialen en de versies die herwerkt werden na een eerste implementatie en evaluatie met studenten uit de lerarenopleidingen in de deelnemende partnerinstellingen.

The creation of these resources has been (partially) funded by the ERASMUS+ grant program of the European Union under grant no.2022-1-DE01-KA220-HED-000089246. Neither the European Commission nor the project's national funding agency DAAD are responsible for the content or liable for any losses or damage resulting of the use of these resources.

Verantwoordelijke: Mieke De Cock

Duur: 1 uur

Doelgroep: 2de en 3de graad doorstroom en dubbele finaliteit

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

De PFAS verontreiniging in Vlaanderen.

Code: A3

Omschrijving:

Midden 2021 barstte in Zwijndrecht het PFAS milieuschandaal rond het chemische bedrijf 3M los. Een parlementaire onderzoekscommissie werd opgestart om na te gaan wie verantwoordelijk was voor deze milieuverontreiniging en wat de gevolgen zijn voor de gezondheid van de buurtbewoners.

In deze lezing gaat David Knight, beleidsadviseur luchtkwaliteit bij de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), in op de kenmerken en de verspreiding van de polluent PFAS zelf, de manier waarop deze inmiddels wijd verspreide verontreiniging wordt aangepakt én hoe dit alles heeft geleid tot een bredere aanpak om de verspreiding van alle zorgwekkende stoffen in Vlaanderen tegen te gaan.

Verantwoordelijke: David Knight

Duur: 1 uur

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers: onbeperkt

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

USolv-it : oefen- en inspiratieplatform voor alle STEM-leraren.

Code: A4

Omschrijving:

Het usolv-it platform bevat ongeveer 25000 van modeloplossingen voorziene oefeningen, toebehorend aan verschillende organisaties zoals de interuniversitaire ijkingstoetsen, de toelatingsexamens arts, tandarts en dierenarts, de olympiades wiskunde en natuurwetenschappen, de kangoeroewedstrijd, meewerkende uitgeverijen en heel wat individuele leraren en docenten. We focussen op het gebruik van de usolv-it Leerkracht-module en leren hoe je passende oefeningen kan selecteren voor het bouwen van een oefenreeks (of toets), en hoe je die toets al of niet digitaal kan inzetten. Met je Leerkracht-account kan je, samen met collega's in de eigen school, jouw favoriete oefeningen inhoudelijk gestructureerd samenbrengen om ze langjarig aan te wenden ten dienste van je lesgeven. Na een korte inleiding gaan we samen interactief en online aan de slag. Wie nog geen Leerkracht-account heeft, kan ter plaatse een gast-account verkrijgen. Een usolv-it gebruiker heeft altijd inspiratie dichtbij.

Verantwoordelijke: Paul Igodt

Duur: 1 uur

Doelgroep: doorstroom en dubbele finaliteit van 1ste, 2de en 3de graad.

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: Deelnemers moet eigen laptop meebrengen!

Plan Bèta: noodzaak en aanpak van duurzaamheid in de wetenschappen in het algemeen secundair onderwijs

Code: A5

Omschrijving:

Besteden leraars wetenschappen genoeg aandacht aan duurzaamheid in hun onderwijs? Hoe doen ze dat? Wat hebben ze daarbij nodig? Kan een voorbeeld van concreet duurzaamheidsonderwijs behulpzaam zijn? In deze workshop pendelen we op en neer tussen een omvattend perspectief op duurzaamheidonderwijs en de lespraktijk. We starten met een overzicht over wat er zoal kan spelen bij duurzaamheid in de wetenschappen. Dan geven we een korte les waar de deelnemers even leerling zijn. Aan de hand daarvan bespreken we de competenties die leerlingen nodig hebben in een wereld vol crisissen: klimaatverandering, milieuvervuiling en biodiversiteitsverlies. Daarna zoomen we verder uit: wat hebben leraars wetenschappen en schoolleidingen dan nodig? De workshop wordt verzorgd door collega's van de Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen (www.nvon.nl ), met het boek Plan Bèta als basis.

Verantwoordelijke: Marcel Kamp

Duur: 1 uur

Doelgroep: alle graden van doorstroom

Maximaal aantal deelnemers: 30

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

ChatGPT & co voor wiskunde, wetenschappen en meer

Code: A6

Omschrijving:

Chatbots zoals ChatGPT, Gemini of Mistral maken gebruik van taal-modellen, zodat hun impact in de eerste plaats te merken is in vakken waar met taal gewerkt wordt (spelling, grammatica, schrijven, vertalen,...). Maar ook in wetenschapsvakken schudden ze de vertrouwde werkelijkheid dooreen, met enerzijds gevaren en anderzijds nieuwe mogelijkheden. In deze presentatie worden enkele concrete voorbeelden gegeven van hoe een leraar deze tools kan inzetten om het eigen werk te verlichten of om het lesmateriaal voor de leerling te verbeteren. En voorbeelden van hoe leerlingen kunnen aangemoedigd worden om via deze tools meer leerwinst te boeken. De presentatie wordt gebracht vanuit het perspectief van een zoekende leraar: we weten óók niet wat het beste is, maar al zoekend en proberend kunnen we van mekaar leren

Verantwoordelijke: Stefaan Cottenier

Duur: 1 uur

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers:

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: