Inschrijven kan vanaf 9 december 19u00

Geografie

Moet er nog zand zijn?

Code: G1

Omschrijving:

Een thematische lessenpakket over een van de belangrijkste maar steeds schaarser wordende grondstof. Leerinhouden die niet de mainstream leerboeken halen maar die je lessen aardrijkskunde meer relevant en actueel maken. Kortom, krachtige aardrijkskunde!

Wij verzamelden bronmateriaal en brachten de essentiële leerinhouden en leermiddelen samen in een geoscript. We ontwikkelden voor het thema 'zand' een concept voor lessenpakket met bijhorend lesdoelen- en evaluatiepakket, dit voor de eerste en voor de tweede graad binnen het minimumdoelenkader ruimtelijk bewustzijn.

Dit lessenpakket stellen we voor, bediscussiëren we en ontwikkelen we verder in co-creatie met jullie (indien je er zin in hebt) na de workshop. Jij verlaat de workshop met alle materiaal op een gedeelde drive als vertrekbasis voor jouw individuele invulling in de klas, inclusief zand als didactisch materiaal.

Verantwoordelijke: Rita Heyrman

Duur: 1 uur

Doelgroep: 1ste en 2de graad doorstroom en dubbele finaliteit

Maximaal aantal deelnemers: 30

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: Deelnemers moeten laptop meebrengen.

Aan de slag met croquis in de les aardrijkskunde

Code: G2

Omschrijving:

Een schetskaart of croquis is een vertrouwd element op het aardrijkskunde examen in Frankrijk maar minder gekend in Vlaanderen. Het is een kaart waarop de hoofdlijnen van de leerstof getekend worden. Zo help je als leerkracht om de hoofdzaken van ruimtelijke vraagstukken vast te zetten op een visuele manier. De leerlingen verkennen ruimtelijke relaties en creëren een schetskaart en werken op die manier actief aan hun inzicht in ruimtelijke processen.

Na het tonen van enkele voorbeelden, gaan we zelf aan de slag en verkennen we al doende hoe we een schetskaart kunnen gebruiken in de lessen aardrijkskunde.

Verantwoordelijke: LieselotVandenhoute

Duur: 1 uur

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

Stenen op tafel.

Code: G3

Omschrijving:

Gneiss, graniet of leisteen? Hoe plak je een naam op een gesteente? De naamgeving van gesteenten is zo uitgebreid als de diversiteit van gesteenten in de natuur, en enkel ingewijden vinden er hun weg in. Hoe ver kan je echter gaan met een aantal basiskenmerken die je met elementaire methoden kan vaststellen? Wat zijn de limieten? In deze workshop geven we een kort overzicht van bruikbare kenmerken maar kijken we vooral samen naar handstukken. Breng zeker jouw eigen merkwaardige en/of enigmatische stukken mee, en wie weet kunnen we ze thuiswijzen. Breng gerust ook de determinatiesleutels en andere lesmaterialen mee die je hanteert in jouw eigen lessen.

Verantwoordelijke: Pieter Gurdebeke

Duur: 1 uur

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

Urban geology - natuursteenwandeling in het centrum van Hasselt

Code: G4

Omschrijving:

Het voorkomen en de verspreiding van natuursteen in historische gebouwen en monumenten definieert zogenaamde "natuursteenlandschappen", die worden gekenmerkt door het gebruik van streekeigen natuursteensoorten. De geologische wandelroute in Hasselt weerspiegelt het natuursteengebruik aan de rand van het Demerbekken, waaronder ijzeroer, ijzerzandsteen en zoetwaterkwartsiet. We wandelen langs belangrijke historische gebouwen zoals de St.Quintinuskathedraal, het refugiehuis van de Herkenrode-abdij, de Sint-Rochuskerk (Heilig Paterke), het standbeeld van Van Veldeke, de Virga Jessebasiliek, enz....Elke steensoort heeft zijn eigen verhaal over zijn ontstaan, zijn unieke kenmerken, zijn specifiek gebruik, enz., waarop we tijdens de wandeling telkens dieper zullen ingaan. We hebben ook oog voor de mondialisering en voor de problematiek van restauratie. Stenen in gebouwen hebben bovendien een grote didactische waarde, vermits ze zich uitstekend lenen tot verduidelijking van geologische fenomenen en in het bijzonder geologische aspecten van de ondergrond van Vlaanderen en omstreken.

Verantwoordelijke: Roland Dreesen

Duur: Gans de namiddag

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten:

Vlaanderen doorgronden tijdens de les aardrijkskunde.

Code: G5

Omschrijving:

Het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid ontwikkelde de afgelopen jaren een nieuwe educatieve website rond de bodem en geologie van Vlaanderen: Ik Doorgrond Vlaanderen. Deze website neemt leerlingen op een aantrekkelijke en visuele manier mee in onze bodem en ondergrond. Ze leren er de basisbegrippen, kunnen ook op virtuele excursie gaan naar boeiende landschappen, ontdekken welke rijkdommen er in onze bodem en ondergrond aanwezig zijn en wat bodem en ondergrond ons in de toekomst nog kunnen bieden. Het Team Geologie en Omgeving van het Vlaams Planbureau voor Omgeving is ervan overtuigd dat deze nieuwe educatieve website een meerwaarde zal zijn voor de les aardrijkskunde en stelt de website met al zijn mogelijkheden graag voor tijdens deze sessie. Daarnaast tonen we ook hoe de website en online verkenner van Databank Ondergrond Vlaanderen (DOV) in de les kan ingezet worden om samen met de leerlingen actief de ondergrond van hun eigen regio te verkennen en maatschappelijke vraagstukken te beantwoorden.

Verantwoordelijke: Jasper Verhaegen

Duur: 1 uur

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers: onbeperkt

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: Eigen laptop meebrengen is wenselijk.

De digitale atlas van België, een GIS-tool

Code: G6

Omschrijving:

De digitale atlas van België biedt een schat van data op vlak van bevolking, wonen, economische activiteiten, politieke activiteiten en landschap. Die data kunnen in kaart of in een tabel opgeroepen. Kaarten kunnen vergeleken worden, de klasgrenzen aangepast; je kunt zelfs externe data invoeren en ruimtelijk weergeven. De basiskaart is steeds België maar je kunt inzoomen tot op het niveau van statistische sector. Dit maakt de digitale atlas een GIS-tool voor alle leerjaren van het secundair onderwijs. De workshop is een kennismaking met de mogelijkheden van de digitale atlas. Breng je laptop mee en je kunt zelf experimenteren.

Verantwoordelijke: Lieve Sleghers

Duur: 1 uur

Doelgroep: iedereen

Maximaal aantal deelnemers: 25

Gaat door om:

Speciale aandachtspunten: Deelnemers moeten hun eigen laptop meebrengen.